Kursstart våren 2018 – 6 februari

Känner du att du är en av dem som inte får tiden att räcka till, som lätt blir stressad av oro inför framtiden eller fastnar i ältande över saker som gått fel i dåtid? Har du så mycket att göra att du till slut inte får någonting gjort? Tycker du att dygnet borde ha fler timmar och sömnen borde vara bättre? Har du svårt att vara riktigt närvarande och njuta i din vardag?

Vår nutid ger oss en rad utmaningar med ständiga förändringar, ett aldrig sinande flöde av information och stimuli och en konstant splittring av fokus. Detta utgör vår vardag men vår hjärna har svårt att hantera vår nutid och svarar med en rad stressymptom. En väg till ökat välbefinnande är att öva sin förmåga att vara medvetet närvarande i nuet.

Vad är MBSR?

Mindfulness based stress reduction (MBSR) är ett åttaveckorsprogram som syftar till ökat välbefinnande och förbättrad livskvalitet genom att lära sig att medvetet och systematiskt möta de tankar, känslor och reaktioner i kroppen som orsakar stress, oro, sömnproblem och fysisk eller psykisk smärta och förhålla sig friare till dem.

MBSR är utvecklat av Jon Kabat-Zinn vid Center for Mindfulness vid University of Massachusetts och har använts sedan slutet av 1970-talet. Forskning har påvisat att mindfulness förebygger och minskar stressrelaterad ohälsa och depression. Studier har visat på positiva effekter på sömn, immunförsvar, smärta, återkommande nedstämdhet och oro. Deltagare i mindfulnesskurser uppger ofta att man upplever ökat välbefinnande och förbättrad förmåga att hantera stress och svårigheter.

Några av de effekter som man kan uppleva genom de övningar som ingår i kursen är ökad förmåga till:

  • närvaro och fokusering
  • återhämtning och stresshantering
  • att möta smärta och svårigheter
  • ansvarstagande för sitt eget liv och hälsa
  • inre stabilitet och livsglädje

Kursens innehåll och upplägg

Kursen består av åtta tillfällen om 2 timmar och 15 min samt en tyst heldagsretreat förlagt på en söndag efter sjätte tillfället. Höstens kurs kommer att vara upplagd så att vi ses varannan vecka. Vi startar 6/2 och ses jämna veckor så sista kursdag är 29/5. Den tysta heldagen är förlagd till söndag den 6/5 kl.9.00-15.00.

I kursen ingår:

  • Guidade mindfulnessövningar samt teoretiska genomgångar. Mindfulnessövningar som bl.a. sittande och gående meditation, kroppsscanning, uppmärksamhetsövningar samt lugn yoga.
  • Övningar för ökad medveten närvaro i vardagen
  • Hemuppgifter
  • Individuell återkoppling
  • Material för egen övning i form av bl.a. inspelade mindfulnessövningar (ljudfiler)

Mellan tillfällena övar man hemma dagligen i ca 30-45 minuter. Dessa hemuppgifter är en viktig del av kursinnehållet, det är där du lägger grunden för en positiv och varaktig förändring.

Kursstart

Start 6 februari och vi träffas på tisdagar mellan kl. 18.00-20.15. Lokalen ligger i centrum på Borgmästaregatan 2 i Varberg.

Pris

Privatperson – 4500 kr totalt för 9 tillfällen, 24 timmar.

Företag – 6500 kr (avdragsgillt i samtliga företagsformer även enskild firma)

Anmälan innan 1 december ger ”early bird rabatt” med 500 kr, sista anmälningsdag 16 januari, bindande anmälan.

Anmälan och frågor

Mail: anna@fokusbalans.se                                                                                                            Telefon: 073-830 36 50               

4H4B0015Kursledare

Anna Rask Sanchez  

Legitimerad fysioterapeut, Samtalsterapeut inom KBT, Mindfulnesslärare inom MBSR

Lång och gedigen erfarenhet av att arbeta med stressrelaterad ohälsa, sömnsvårigheter, utmattningsproblematik och fysisk och psykisk ohälsa. Egen meditationspraktik sedan mer än 20 år tillbaka, först inom zazen och sedan inom mindfulness. Daglig egenpraktik av mindfulness och yoga är basen. Äger och driver Fokus och Balans i Varberg.